טכניקות תמיכה בדיבוב ילדים
טכניקות תמיכה שאינן סוגסטיביות עשויות להפחית חרדה בקרב הילדים ולסייע להם להתמודד עם רגשות אשם ובושה, ובכך לאפשר להם לשוחח על סיכונים או התעללות שחוו. ניתן להשתמש בטכניקות אלו הן על מנת לעודד את חשיפת הפגיעה על ידי הילד והן על מנת ולהגביר את הפקת הנרטיב כאשר הילד חשף את הפגיעה. אולם, אין להשתמש בטכניקות תמיכה על מנת לאשר רגשות או להביע שביעות רצון לגבי האירועים המדווחים, אלא רק אלו הנחווים במהלך הראיון.
להלן רשימה של טכניקות תמיכה ודוגמאות נלוות. יש להשתמש בהן כשזה מתאים תוך התאמה שפתית.
תמיכה לא ספציפית
- :- Addressing the child by his nameפניה אל הילד בשמו
- Welcoming the child –: המראיין מברך את הילד- אני שמח לפגוש אותך היום, אני שמח לשוחח איתך
- Expression of personal interest in the child – : הבעת עניין אישי בילד- אני מאוד רוצה להכיר אותך, אני מאוד רוצה לדעת לגבי היום הולדת שלך, אני מאוד רוצה לדעת לגבי דברים שקרו לך (כולל את כל השאלות בשלב בניית ה-rapport).
- Expression of care-: הבעת אכפתיות-
אני כאן בשבילך, אכפת לי ממך, אתה חשוב לי,
- Checking for the child`s feeling – : בדיקת תחושותיו של הילד- מה שלומך? איך אתה מרגיש עד עכשיו? איך הרגשת לפני שהתחלנו לדבר? במהלך השיחה שלנו? עכשיו כשאנחנו מסיימים את השיחה שלנו?
- Reinforcement- : חיזוק התנהגות במהלך הראיון- אתה מספר לי הרבה פרטים וזה חשוב, אתה עוזר לי להכיר אותך, אתה מאוד עוזר לי להבין מה קרה, אתה מאוד ברור, תיקנת אותי וזה חשוב (גם בחלק הטרום מהותי),
- Small gestures of good will- מחוות קטנות המשדרות רצון טוב- קר לך?, בוא אני אלווה אותך לשירותים, הנה כוס מים בשבילך, אתה יכול להסתכל על המצלמה, אתה צריך הפסקה קטנה?
- Thanks and appreciation – הכרת תודה והערכה- אני רוצה להודות לך על עזרתך, אני מאוד מעריך את זה שדיברת איתי, אני מעריך את המאמצים שלך להיזכר ולספר
תמיכה בילד המביע קושי ספציפי לחשוף את ההתעללות או להרחיב לגביה
- Empathy- - אמפתיה- אני יודע שקשה לך לספר, אני יודע שזה ראיון ארוך.[כאשר הילד אמר זאת]
- Reflecting on the relationship – איזכור האמון שנוצר ומינופו- סיפרת לי הרבה על עצמך ואני מכיר אותך יותר טוב, אני מרגיש שאנחנו מכירים טוב יותר ואתה יכול לבטוח בי,
- Legitimating expression –- הבעת לגיטימציה- אתה יכול לספר על דברים טובים ועל דברים רעים, כאן בחדר אפשר לדבר על הכל, זה בסדר לדבר כאן על דברים כאלה, זה בסדר להשתמש כאן במילים האלה, ילדים רבים מספרים כאן על דברים שקורים להם
- Generalization of the child `s difficulties- - הכללת קשיי הילד- הרבה ילדים מתקשים לספר, הרבה ילדים מתביישים בהתחלה ואח"כ הם מתגברים [לאחר שהילד אמר זאת], לילדים רבים יש סודות
- Expression of confidence / optimism- - הבעת ביטחון או אופטימיות [מבוססים]- אני חושב שאתה יכול להסביר יפה, אני בטוח שתצליח להסביר [כאשר הילד חושש שלא יצליח לתאר או שהוא אינו מובן]
- Reassurance- - הרגעה [מבוססת]- * אל תדאג אני לא אספר לשאר הילדים, אל תדאג אתה לא תאחר לאוטובוס, אל תדאג אף אחד לא יאסור אותך [לאחר שהילד אמר זאת],
- Offering help- - הצעת עזרה- אני רוצה להקל עליך, מה יכול לעזור לך לספר? יעזור לך אם תכתוב או תצייר את זה? תתחיל לדבר ואני אעזור לך בשאלות, אני כאן כדי לעזור
* עם שילוב של הסתייגות (לפעמים, לאנשים מסויימים וכו') ניתן להשתמש בטכניקות נמרצות יותר לדוגמא: לפעמים אפשר לעזור למשפחה/לאנשים שפגעו [אם הילד חושש מהשלכות לפוגע/למשפחה], לפעמים זה ממש עוזר לילדים שהם מדברים ולא צריכים לשמור את סוד
תמיכה בילד המתנגד לחשוף את ההתעללות או להרחיב לגביה למרות שישן ראיות
הטכניקות הבאות עלולות להציע שקרה לילד משהו מדאיג. ניתן להשתמש בטכניקות הללו אם הילד מכחיש שעבר התעללות רק כברירת מחדל לאחר שמוצו שאר הטכניקות ורק במידה וישנו חשד מוצק. ניתן להשתמש בנוסף בהכללה (לילדים או לילדים רבים) לריכוך הטכניקה*
- Expression of worry- - הבעת דאגה- אני מודאג לגביך, אני דואג שקרה לך משהו
- Containment - הכלה- אם קרה משהו אני כאן כדי להקשיב לך, בי אתה יכול לבטוח ולספר אם קרה משהו, אותי אפשר לשתף בסודות/בקשיים, אני האדם הנכון לשתף, זה בדיוק התפקיד שלי להקשיב לילדים אם יש להם בעיה*
- Encouragement- - עידוד "נמרץ" לחשוף את הפגיעה- תספר לי בבקשה אם קרה לך משהו, חשוב מאוד שתספר לי אם קרה לך משהו, אם יש משהו שקורה ואתה רוצה שייפסק חשוב שתספר עכשיו
- Removing responsibility off the child –- הסרת אחריות מהילד- אם קרה לך משהו/מישהו פגע בך, זו אינה אשמתך, אתה לא אחראי לכך
- - Exploring non-expressed worriesבדיקת חששות שלא הובעו- אם יש משהו שקשה לך לדבר עליו ממה אתה חושש?
* לדוגמא: לילדים רבים יש סוד שקשה להם לספר או ילדים לא אחראים אם קורה להם משהו או ילדים רבים חוששים לדבר על דברים
תמיכה בילד המביע רגשות מצוקה
ניתן להשתמש בהבעות אלו גם כתגובה לרגשות שנחוו ע"י הילד במהלך האירוע המהותי ומדווחים על ידו.
- Exploring emotion- - דיבוב רגשי- ספר לי עוד על זה שאתה פוחד/ מתבייש [לאחר שהילד אמר זאת]
- Acceptance –- קבלה- אני מבין את מה שאתה אומר [אין להביע אישור או הסכמה לרגשות הילד אלא הבנה בלבד]
- Echoing the child`s words- - הדהוד התוכן הרגשי שהעלה הילד- היית עצוב, בכית [לאחר שהילד אמר זאת]
תגובות בלתי הולמות
- Ignoring the child`s emotion / difficulties / wishes –- התעלמות מתוכן רגשי, תאור קשיים או מפניות למראיין
- Negative response- - תגובה שלילית של המראיין- באמת את לא ילדה קטנה, אנחנו סתם מבזבזים זמן
- Suggestive support - - תמיכה סוגסטיבית.